God als drie eenheid uitgelegd

Inleiding

De drie eenheid is een term die christenen gebruiken om God te beschrijven, zover we dat kunnen. Onder de term drie-eenheid vallen de Vader, de Zoon en de Heilige geest. De leer is dat zij, hoewel allemaal zijnde een persoon, allen dezelfde God zijn.

Om te beginnen moeten we begrijpen dat God niet één op één te vergelijken is met mensen. Mensen zijn mens ”wezen” en God is een goddelijk ”wezen”. Mensen kunnen dezelfde namen hebben, maar zijn verschillende wezens. De vraag die we hier gaan beantwoorden is: Kan God één in wezen zijn en zich tegelijkertijd in 3 personen openbaren? En wat als Hij dit zelf aangeeft? Maken wij een denkfout of moeten we erkennen dat ons menselijk brein niet alles kan bevatten en God het beter weet?

Hieronder staat hoe de Bijbel spreekt over Jezus, de Heilige Geest en de Vader. Hieruit kunnen we onze conclusies trekken.

In het begin...

Hints over de drie-eenheid vorm van God zijn al terug te vinden in het eerste vers van de Bijbel:

  • Genesis 1:1 ”In het begin schiep God de hemel en de aarde.”

Het Hebreeuwse woord voor God is Elohim. Elohim is een meervoudig zelfstandig naamwoord, maar wordt hier gebruikt met een enkelvoudig werkwoord bara. Wanneer Elohim in de rest van het Oude Testament over de ware God spreekt, wordt dit altijd gebruikt met een enkelvoudig werkwoord. De conclusie die getrokken moet worden is dat God in zekere zin zowel enkelvoud als meervoud is. De leer van de Drie-eenheid stelt dit: binnen de aard van de ene God zijn er drie eeuwige personen. En iets verder lezen we:

  • Genesis 1:26-27 ” En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; …………..En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.

Meer voorbeelden uit Genesis vindt je via deze link en deze link.

Lees hieronder over hoe de Bijbel los spreekt over Jezus, over de Vader en over de Heilige Geest.

Deel 1: De Bijbel over Jezus

Veel geloven zoals de Islam, Jehovah’s Getuigen en New Age zijn er over eens dat Jezus een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis, en nog steeds. Deze groepen geloven echter niet dat Jezus ook God is. Alleen christenen geloven dat Jezus zelf God is op basis van de Bijbel.

1. Jezus werd gekruisigd omdat hij zich aan God gelijk stelde

Allereerst is het belangrijk te beseffen dat veroordeeld werd om deze hoofdreden: Jezus stelde zichzelf gelijk aan God! Onder punt 2 zie je hoe Jezus hier zelf over spreekt. Paulus bevestigd dit ook in de volgende tekst:

  • Filipenzen 2:5-6 ”Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die, terwijl Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn

2. Jezus claimde zelf God te zijn

  • Johannes 10:30: ”Ik en de Vader zijn Één”*
  • Johannes 14:8-11 Filippus zei tegen Hem: Heere, laat ons de Vader zien en het is ons genoeg. Jezus zei tegen hem: Ben Ik zo’n lange tijd bij u, en kent u Mij niet, Filippus? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; en hoe kunt u dan zeggen: Laat ons de Vader zien? Gelooft u niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden die Ik tot u spreek, spreek Ik niet uit Mijzelf, maar de Vader, Die in Mij blijft, Die doet de werken. Geloof Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is, en zo niet, geloof Mij dan om de werken zelf.*
  • Jezus noemt zichzelf meer dan 60 keer de ”Zoon des mensen”

Met deze titel refereert Jezus zelf aan de teksten uit het Oude Testament. Jezus gebruikte de referentie van “Zoon des mensen” uit Daniël 7:13-14 om zichzelf gelijk te stellen met God, omdat hij hiermee aangaf dat hij de hemelse figuur was die in die profetie aan God werd voorgesteld en een eeuwig koninkrijk ontving. Hij deed dit ook om te laten zien dat hij de gezaghebbende rechter was die zou komen om de wereld te oordelen. Door deze titel te gebruiken, maakte Jezus duidelijk dat hij meer was dan een gewone mens of profeet, maar de beloofde Messias en de Zoon van God. Ook claimde Jezus hiermee zelf zonden te kunnen vergeven in de volgende tekst:

  • Markus 2:10 ”Maar opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde zonden te vergeven
En nogmaals goed te beseffen dat de de mensen die Jezus veroordeelden dit ook zo begrepen!
*De brieven (Evangelie volgens Johannes en brieven van Paulus) dateren uit de 1e eeuw

In de teksten hieronder lees je dat Jezus zelf claimt God zelf te zijn, door nog meer te refereren naar uitspraken die God deed in het Oude Testament (de eerdere boeken in de Bijbel):

God stuurt de profeten​

Jeremia 35:15 Ik zond tot u vroeg en laat al Mijn dienaren, de profeten, om te zeggen: Bekeer u toch

Jezus ook​

Mattheüs 23:34 Jezus: ”Daarom zie, Ik zend profeten, wijzen en schriftgeleerden naar u toe”

God is de eerste en de laatste​

Jesaja 44:6 God: ”Ik ben de Eerste en Ik ben de Laatste, en buiten Mij is er geen God.” (zie ook Jesaja 41:4 en 27, Openb 1:8)

Jezus ook​

Openbaring 1:17-18 Jezus: ”Wees niet bevreesd, Ik ben de Eerste en de Laatste, en de Levende, en Ik ben dood geweest en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheid.” (zie ook Openb 22:13, 2:8-11)

God doorzoekt hart & nieren​

Jeremia 20:12 HEERE van de legermachten, Die de rechtvaardige beproeft, Die de nieren en het hart ziet

Jezus ook​

Openbaring 2:23 Jezus: ”en alle gemeenten zullen weten dat Ik het ben Die nieren en harten doorzoekt, en Ik zal u geven eenieder naar uw werken.”

3. Anderen spreken ook over Jezus als God

De mensen om Jezus heen, inclusief Zijn Apostelen noemde Hem God! Hier is geen twijfel over.

  • 2 Petrus 1:1 – Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus, aan hen die een even kostbaar geloof ontvangen hebben als wij, door de gerechtigheid van onze God en Zaligmaker, Jezus Christus
  • Johannes 20:28 ”En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God!”
Hieronder zie je (rechts) de uitspraken over Jezus, en om het nog duidelijker te maken zie je links hoe God zichzelf openbaarde in het Oude Testament. 
God is de schepper​

Jesaja 44:24 God: ”Zo zegt de HEERE, uw Verlosser, Uw Formeerder van de moederschoot af: Ik ben de HEERE, Die alles doet: Die de hemel uitspant, Ik alleen, Die de aarde uitspreidt door Mijzelf” (zie ook Jesaja 45:8, 12)

Jezus ook​

Johannes 1:1-3 In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in het begin bij God. Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is. (Zie ook Kolossenzen 1:16-17)

God geeft Zijn eer niet aan anderen​

Jesaja 42:8 Ik ben de HEERE – dat is Mijn Naam; Mijn eer zal Ik aan geen ander geven

Jesaja 48:11 Ik zal Mijn eer aan geen ander geven.

Jezus moet geëerd worden zoals de Vader​

Johannes 5:23 opdat allen de Zoon eren zoals zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft.

Hebreeën 2:9 maar wij zien Jezus met heerlijkheid en eer gekroond. (zie ook vers 13)

Voor God zal elke knie zich buigen

Jesaja 45:23 Ik heb gezworen bij Mijzelf – uit Mijn mond is in gerechtigheid een woord uitgegaan en het zal niet terugkeren – Mij elke knie zich zal buigen, elke tong bij Mij zal zweren.

Voor Jezus ook​

Filippenzen 2:10 opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn

God is onze Heiland / Redder

Jesaja 43:11 God zegt ”Ik, Ik ben de HEERE, buiten Mij is er geen Heiland.” (Heiland wordt ook synoniem vertaald als ‘redder’)

Jezus ook

Maarliefst 22x wordt in het Nieuwe Testament het woord Heiland/Zaligmaker gebruikt, waarvan een groot deel direct voor Jezus. Een paar teksten hiervan:

Titus 2:13 – terwijl wij verwachten de zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus.

Titus 3:4-6 ”Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is, maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan hadden, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest. Die heeft Hij in rijke mate over ons uitgegoten door Jezus Christus, onze Zaligmaker”

4. Profetiën over Jezus in het Oude Testament

Jesaja 9:5 (Profetie over Jezus, 700 jaar vóór Zijn komst)

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder. En men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

5. Jezus werd God genoemd door God zelf

In Mattheus 1:21-23 spreekt God via een engel tot Jozef:

en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. Dit alles is geschied opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de profeet, toen hij zei: Zie, de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren, en u zult Hem de Naam Immanuel geven; vertaald betekent dat: God met ons.

In Hebreeën 1:8-9 noemt God (de Vader) zelf Jezus ”God”:

maar tegen de Zoon (Jezus) zegt Hij (God de Vader): Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid. De scepter van Uw koninkrijk is een scepter van het recht. U hebt gerechtigheid lief en haat ongerechtigheid. Daarom heeft Uw God U gezalfd, o God, met vreugdeolie, boven Uw metgezellen.

Deel 2: De Bijbel over 'de Vader'

God wordt specifiek als Vader benoemd in de Bijbel:
 

Oude Testament

  • Psalm 103:13 Zoals een vader zich ontfermt over zijn kinderen, zo ontfermt de HEERE Zich over wie Hem vrezen.

  • Spreuken 14:26 In de vreze des HEEREN is een sterk vertrouwen, en voor Zijn kinderen zal Hij een toevlucht zijn.

Nieuwe Testament
  • Filippenzen 4:20 Onze God en Vader nu zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.
  • Johannes 14:23 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord in acht nemen; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen naar hem toe komen en bij hem intrek nemen. (Via de Heilige Geest)
  • Romeinen 8:19 Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God.
  • Johannes 1:18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard.

Deel 3: De Bijbel over 'de Heilige Geest'

De Heilige Geest is onmisbaar binnen het christelijke geloof. Sterker nog: Zonder de Heilige Geest kom je de hemel niet binnen. Een van de belangrijkste vragen is daarom ook: Wie is de Heilige Geest? De Bijbel omschrijft de Heilige Geest als een persoon met emoties en die spreekt. Alles wijst erop dat de Heilige Geest ook God zelf is:

De Heilige Geest heeft een ”wil”:

  • 1 Korinthe 12:11 Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.
De Heilige Geest ”pleit voor ons”:
  • Romeinen 8:26-27 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.
De Heilige Geest kan ”bedroeft” raken:
  • Efeze 4:30 En bedroef de Heilige Geest van God niet, door Wie u verzegeld bent tot de dag van de verlossing.
De Heilige Geest kan ”troosten”:
  • Johannes 14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.
De Heilige Geest ”spreekt”:
  • Handelingen 8:9 En de Geest zei tegen Filippus: Ga ernaartoe en voeg u bij deze wagen.
De Heilige Geest kan tegen ”gesproken” worden:
  • Mattheüs 12:31-32 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden. En wie een woord spreekt tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar wie tegen de Heilige Geest spreekt, het zal hem niet vergeven worden, niet in deze eeuw, en ook niet in de komende.
De Heilige Geest kan ”spreken”:
  • Handelingen 13:2 En terwijl zij de Heere dienden en vastten, zei de Heilige Geest: Zonder voor Mij zowel Barnabas als Saulus af voor het werk waartoe Ik hen geroepen heb.
De Heilige Geest wordt ”trooster” en ”Hem” genoemd en kan ”spreken”:
  • Johannes 16:7-13 Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen; maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden. En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: van zonde, omdat zij niet in Mij geloven; van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien; en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is. Nog veel heb Ik tegen u te zeggen, maar u kunt het nu niet dragen. Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.
De Heilige Geest kan tegen ”gelogen” worden EN is ”God” zelf:
  • Handelingen 5:3-4 En Petrus zei: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, zodat u gelogen hebt tegen de Heilige Geest en een deel achtergehouden hebt van de opbrengst van het stuk grond? Als het onverkocht gebleven was, bleef het dan niet van u, en toen het verkocht was, bleef de opbrengst dan niet tot uw beschikking? Waarom toch hebt u deze daad in uw hart voorgenomen? U hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God.
Als de Heilige Geest niet in je woont, behoor je God niet toe
  • 1 Korinthe 6:19 Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
  • Romeinen 8:9 Maar u bent niet in het vlees, maar in de Geest, wanneer althans de Geest in u woont. Maar als iemand de Geest van Christus niet heeft, die is niet van Hem.
  • Johannes 14:23 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord in acht nemen; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen naar hem toe komen en bij hem intrek nemen.
  • Johannes 3:5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
drie eenheid

Conclusie

Er zijn dus enorm veel plekken in de Bijbel die duidelijk maken dat Jezus zelf God is. Dit is niet een idee wat later is ontwikkeld. De claim van sommige religies dat de Bijbel ”aangepast” zou zijn op dit front is absurd. Niet alleen omdat het door heel de Bijbel verweven zit, maar ook omdat het ongeloofwaardig is dat christenen met kwade bedoelingen de Bijbel ”moeilijker te begrijpen” zouden maken. Zou het kunnen zijn als wij als mens iets niet begrijpen, wij zelf misschien het probleem zijn?

God openbaart zichzelf in de Bijbel als een God die één is in ”’wezen” en tegelijkertijd drie in personen. Zelfs als we dit als mens ”wezens” niet helemaal begrijpen, worden we gevraagd om onszelf nederig op te stellen en te accepteren dat we misschien niet ”alles” zullen begrijpen over wie God is. 

Bekeer je en geloof het evangelie! Alleen dan ben je gered en zul je straks het oordeel niet door hoeven gaan, omdat jouw boete al betaald is door het offer van Jezus.

Video met uitleg over de drie-eenheid (door Ex-moslim)

Extra vragen / informatie

Waarom verwierpen sommige Joden Jezus in die tijd?

  • Joden verwachten een Messias (Redder), maar hadden niet door dat God zelf die rol op zich zou nemen door naar de aarde te komen als Jezus. Daarom namen sommige Joden het wel aan en sommige niet.

Waarom wordt de term ”drie-eenheid” niet terug gevonden in de Bijbel?

  • Als mens proberen wij te begrijpen hoe God helemaal in elkaar zit. Daarom maken we woorden om het voor onszelf beter begrijpbaar te maken. De drie-eenheid is een conclusie gebaseerd op hoe God zichzelf openbaart in allerlei verschillende manieren door duizenden jaren heen.
  • De vroege christelijke kerkvaders, theologen en schrijvers uit de 2e tot de 5e eeuw, speelden een cruciale rol bij het ontwikkelen en verklaren van de leer van de Drie-eenheid. Enkele van de bekendste kerkvaders die over de Drie-eenheid schreven, zijn Tertullianus, Origenes en Athanasius. Tertullianus (ca. 160-220 n.Chr.) wordt vaak gecrediteerd voor het introduceren van de Latijnse term “Trinitas” om de Drie-eenheid te beschrijven. Origenes (ca. 185-254 n.Chr.) was een belangrijke vroege theoloog en schreef uitgebreid over de Drie-eenheid in zijn werken. Athanasius (ca. 296-373 n.Chr.) was een invloedrijke theoloog die bekend staat om zijn verdediging van de orthodoxe opvatting van de Drie-eenheid tegen de arianistische ketterij. De theologische formuleringen van de Drie-eenheid werden in de loop van de tijd verfijnd en geformaliseerd, met name tijdens de oecumenische concilies van Nicea (325 n.Chr.) en Constantinopel (381 n.Chr.), waar belangrijke geloofsbelijdenissen werden opgesteld die de orthodoxe leerstellingen van de Drie-eenheid bevestigden.

  • Kortom, de vroegste bronnen die spreken over het concept van de Drie-eenheid zijn te vinden in het Nieuwe Testament en de geschriften van de vroegchristelijke kerkvaders, en de theologische formuleringen ervan werden in de vroege eeuwen van het christendom verder bepaald.